برعايه:

"عالم تجاري فيه عصابات"... هجوم النجوم على السوشيال ميديا

  • +
  • -
منى زكي
الفنانة منى زكي

حلت الفنانة منى زكى ضيفة على برنامج "طريق ثالث" عبر راديو إنيرجى مع الإعلامية إيناس سلامة الشواف وصرحت إنها تكره السوشيال ميديا وقالت إن النجاح والفشل الذى يعتمد على هذه المواقع يكون كاذبا وإن إستخدامها لمنصات التواصل الإجتماعى قليل جدا  وأوضحت :"أنا بكره السوشيال ميديا وتعاملي قليل ومش بقرأ فيها كتير بس بحب الجزء الإنساني والخفيف عليها".اضافة اعلان

وأكدت أن سبب كرهها لمواقع التواصل الإجتماعى ليس بسبب الهجوم الأخير عليها بسبب مشاركتها فى فيلم "أصحاب ولا أعز"وبعدها بسبب مشاركتها فى مسلسل تحت الوصاية الذى أعتبره الكثيرون إهانة للمرأة المصرية المحجبة .

وأضافت :"السوشيال ميديا هي عالم افتراضي كاذب سواء بنجاحه أو فشله، العالم ده كذب في كذب، أنا مقتنعة إن عالم السوشيال ميديا عالم تجاري كبير وفيه عصابات، أنا بقول إن السوشال ميديا هو العالم السفلي الجديد".

وعلى صعيد آخر حلت الفنانة يسرا ضيفة على برنامج "مساء dmc" مع الإعلامى رامى رضوان إنتقدت فيه السوشيال ميديا معتبرة إنها صنعت نجوم لا يستحقون وسببت لهم شهرة فى دقائق.

وقالت يسرا:"السوشيال ميديا بتخليك تروح في حواديت دمها تقيل وبيزودوها واللي نفسه يشتمك بيلاقي فرصة يشتمك فيها".

وأضافت :"السوشيال ميديا مبقتش مستعملة زي ما كان المفروض تستعمل أنك تعرف حاجة مفيدة أو أن الناس تكلم بعضها وتفيد المجتمع لكن الناس دلوقتي قاعدين مش وراهم أي حاجة انت عايش في مناخ عام بمشاكل وشحن أحنا مكناش كدا".

وتابعت يسرا:"فيه ناس بتدفع فلوس في السوشيال ميديا علشان تشتمك وبتبفي معروفة لحساب مين".

وأضافت:"السوشيال ميديا بتدى فرصة لناس لا تستحق خلت فنانين بقوا نجوم فى 5 دقائق وتاريخهم الفنى مفيش ولا تعبوا ولا حاجة ده أنا كنت بدهن الحيطة مع يوسف شاهين وكنت مبسوطة ".

من جهه أخرى حل ايضا الفنان حمزة نمرة ضيفا مع المذيعة إيناس سلامة عبر برنامجها على راديو إنيرجى وكشف فى الحلقة عن سر إبتعاده عن السوشيال ميديا .

قائلا:"إن السوشيال ميديا تنتهك الحياة الخاصة وأنا قررت إستعمال وسائل التواصل الإجتماعى فى العمل فقط".

أيضا الفنان كريم فهمى مع الإعلامية منى عبد الوهاب فى برنامجها "أنا والقناع" أكد أن زميلته الفنانة رحمة أحمد لم تنم بسبب البكاء الشديد بعد تعرضها لهجوم من رواد التواصل الإجتماعى عن دورها فى مسلسل "الكبير أوى 7".