برعايه:

فنانات يعلقن على حادث فتاة المول

  • +
  • -
new frame copy
سمية الخشاب ورانيا ياسين
أثار حادث فتاة مول سيتي ستارز مشاعر جميع المصريين في الساعات الأخيرة الماضية، وذلك بعد عرض مقطع فيديو لها أثناء انتحارها من الطابق السادس بالمول لتنهي حياتها وهي في ريعان شبابها.اضافة اعلان

وعلق عدد من الفنانات على هذا الحادث الذي تصدر مواقع التواصل الإجتماعي في الساعات الأخيرة، ومن بينهن الفنانة رانيا محمود ياسين والسيناريست إنجي علاء والفنانة سمية الخشاب.

وكتبت رانيا محمود ياسين عبر حسابها الشخصي بموقع فيس بوك:"ماتضغطوش على أولادكم خصوصا في مراحل المراهقة وأوائل العشرينات بلاش نظن إننا فاهمين ردود أفعالهم لأن دي غلطة أهل فتاة المول اللي ضحت بحياتها بسبب الإكتئاب اللي أهلها عيشوها فيه بدون ما يشعروا إنهم بيقتلوها بالبطئ، ظنا منهم اكيد إنهم بيعملوا لمصلحتها لكن النتيجه كانت مأساويه رفقا بأولادنا فهم ارق من أوراق الشجر".

وعلقت الكاتبة إنجي علاء على مقطع فيديو انتحار فتاة المول عبر حسابها الشخصي بموقع"فيس بوك":"فيديو انتحار البنت في سيتي ستارز مؤذي نفسيا جدا.. وهي بتبص وراها حسيتها لآخر لحظة بتدور على منقذ بس برضه عارفة ان مافيش فايدة لو بس حد تعرفه كان لحقها واهتم بيها وقالها كلام يبسطها كان ممكن ينقذها.. ياريت والنبي محدش يسيب حد حواليه زعلان او وحيد.. ياريت نراعي مشاعر بعض ونسمع بعض ونرحم بعض.. ياريت".

كما علقت الفنانة سمية الخشاب على الحادث قائلة عبر"تويتر":"حادثة سيتي ستارز وجعتلي قلبي.. حبايبي أوعوا أي مشكلة أو موقف أو حدث في حياتكم يخليكم تفكروا في الإنتحار.. كل مشكلة لها حل ومفيش حاجة نهاية العالم، يا ريت لما حد يقولكم إنه بيفكر في الإنتحار تحتضنوه ومتستهتروش بكلامه، وتحاولوا تنبهوا حد من أهله أو القريبين منه عشان وقتها بيكون محتاج دعم نفسي ولازم يتلحق قبل فوات الأوان".