برعايه:

عمرو مصطفى: محسن جابر أخذ كل حقوق المبدعين

  • +
  • -
محسن جابر وعمرو مصطفى
محسن جابر وعمرو مصطفى
كشف المطرب والملحن عمرو مصطفى تفاصيل الخلاف بينه وبين المنتج محسن جابر، مطالبا بعقد حوار وطني ومناقشات في مجلس الشعب حول حقوق المبدعين من مؤلفي وملحني الأغاني.اضافة اعلان
وقال عمرو مصطفى خلال لقائه مع الإعلامية أسما إبراهيم ببرنامج "حبر سري" المذاع عبر قناة القاهرة والناس: "عايز أسأل أستاذ محسن جابر سؤال، حضرتك تعاملت مع عمالقة مثل بليغ حمدي وأم كلثوم وأغاني عبد الحليم وفايزة أحمد، وموجود لحد اليوم، إحنا النهاردة بنسمع مين؟ ومين المسؤول؟ طالما هو كبير المنتجين يبقى هو المسؤول عن الصناعة".

وأضاف: "مش هو أخذ تنازلات من المبدعين؟ المبدع لو أنتج أغنية وكسب ملايين هينتج 50 أو 60 أغنية، وفجأة كل المبدعين هيبطلوا يدوا المنتجين، يبقى لازم نوعي كل المبدعين بإنهم لا يتنازلوا عن حقوقهم".

ورفض عمرو مصطفى السماح لمطربي المهرجانات باستخدام ألحانه قائلا: "ثاني حاجة عايز أقول لأستاذ محسن جابر عليها، إنت قلت مع الإعلامي خيري رمضان إن عندك 30 ألف مصنف أغنية ومش واخد بالك، وحسن شاكوش أخذ ألحاني لعمرو دياب والعالم الله وعملوها مهرجانات، لو الأغنية بتدخل دولار في اليوم، يعني حضرتك بتدخل 30 ألف دولار كل يوم الصبح، يعني 900 ألف دولار في الشهر، يعني 12 مليون دولار في السنة، رغم إن في أغاني بتدخل 20 ألف دولار في الأسبوع، فين حقوق المبدعين؟ هو أخذ كله".