برعايه:

كيف يحفظ ويجز أغانيه؟

ويجز: بالراحة على بنات مصر الناس ضاغطة عليهم

  • +
  • -
ويجز
ويجز
على هامش حفل "ليلة صوت مصر" تكريماً وتقديراً للفنانة المصرية أنغام، أجرى مطرب الراب ويجز لقاءً تلفزيونياً ببرنامج الحكاية، مع الإعلامي عمرو أديب، تحدث فيها عن أغانيه وكيف يحفظها ويجهزها، كما تحدث عن المرأة ووصفها بنصف المجتمع.اضافة اعلان

وعن حفظه لأغانيه وكيفية كتابتها، قال ويجز: "أنا اللي ببقى كاتب الأغاني اللي بغنيها عشان كدة ببقى حافظها ومش صعبة عليا، ولما بيعدي وقت بقعد أسمع الأغاني 3 أو 4 مرات عشان أركز وأقولها صح زي ما غنيتها، وأي جملة بشوفها جميلة بكتبها وبعدين أشوف لها قافية، وممكن أكتب الأغنية سطرين وأسيبها شهرين وأرجع أكمل تاني".

وأما عن سبب عدم ظهوره باستمرار في وسائل الإعلام، أكد أنه لم يظهر بسبب إنشغاله، قائلاً: "لو مفيش حاجة مهمة مش بطلع ولا بتكلم، عشان اللي يفرق معايا أكتر اللمة الجميلة وصحابي وإني أشوف أهلي وبس".

وعن نجاحاته، كشف ويجز أنه لم يكن متوقع للنجاح الذي يحققه، مكنلكنه كان شديد التركيز في شغله وأعماله،والأمر الذي ساعده هو سفره والتعلم من جميع اللناس.

واختتم ويجز متحدثًا عن المرأة، وقال: "المرأة هي نصف المجتمع، ولما بتكلم عن الست فهي أمي وأختي، وعايز أقول بالراحة شوية على البنات في مصر، الناس ضاغطين عليهم شوية".